Kollagen har alle dage været et vigtigt protein i vores kroppe. For at være helt præcis udgør det 1/3 af alle proteiner, som vores krop indeholder, og det er både at finde i hud, sener, knogler, brusk, bindevæv og sågar tænder.

Det seneste stykke tid har kollagen været et særligt omtalt emne i forhold til huden. Der sker nemlig det, at kroppens egen kollagenproduktion falder i takt med, at vi bliver ældre. Det fald begynder allerede, når du rammer de 30 år, og flere forhold gør faldet mere markant – fx overgangsalderen, UV-lys og rygning.

Med andre ord kan vi i virkeligheden give manglen på kollagen skylden, når de små linjer begynde at dukke op i vores hud.

Hvilke fødevarer indeholder kollagen?

Men! I og med, at kollagen er en naturlig del af kroppen, så betyder det også, at du optager det ved hjælp af de ting, du spiser. Hvis du gerne vil øge mængden af kollagen i din krop, kan du altså hjælpe det på vej på helt naturlig vis ved hjælp af seks fødevarer, som vi vil præsentere dig for her.

  • Kød og fjerkræ som oksekød, kylling, ged, hjort og svin.
  • Fisk indeholder kollagen. Dog allermest i skind og ben.
  • Røde frugter som æbler, jordbær og kirsebær.
  • Grøntsager som kål, aubergine og spinat.
  • Fødevarer, som indeholder svovlforbindelser som selleri, oliven, hvidløg, bananer og tofu.
  • Fødevarer, som indeholder lysin som æg, ost, soja, kartofler og nødder.

Glem ikke C-vitamin!

C-vitamin er nemlig en vigtig understøttelse, når kroppen skal producere kollagen. Hvis du ønsker at øge mængden af kollagen i din krop på en naturlig måde, er det derfor også vigtig at huske indtagen af C-vitamin. Hvis du derimod vælger at supplere mængden med et kollagentilskud, kan du med fordel vælge en variant, som også indeholder C-vitamin.

Af naturlige kilder til C-vitamin kan du gå efter frugt og grøntsager, som ofte har et højt indhold. Særligt citrusfrugter, bær, peberfrugt, broccoli, kiwi og mange flere er kendte for deres høje indhold af vitamin C.

Naturlig kollagen – hvad går det ud på?

Hvis du ønsker at øge mængden af kollagen i din krop, behøver du altså ikke nødvendigvis at ty til pulver eller pilleform som tilskud. Du kan sagtens forsøge dig med madvarer, som hjælper med at øge indholdet. Mange glemmer måske, at kollagen er et protein, som helt naturligt findes i kroppen, og derfor kan det sagtens være værd for nogle at ændre lidt i kosten – måske i samspil med tilskuddet.

Udvalgte kollagen produkter

MÆNGDERABAT
-27%
MÆNGDERABAT
-38%
MÆNGDERABAT
-38%
MÆNGDERABAT
-38%
MÆNGDERABAT
Nordic Nutrient